Monday, September 2, 2013

Bukti Gunakan Senjata Kimia di Syria tdk boleh disimpan rahsia - Lavrov

Menteri Luar Sergei Lavrov (Foreign Minister Sergei Lavrov (RIA Novosti/Eduard Pesov – think IN pictures @1WORLDCommunity)

Tq2u2 | kz1Kizi – Bukti menggunakan senjata kimia di Syria tidak boleh disimpan rahsia begitu saja - Lavrov. Menteri Luar Rusia Sergey Lavrov telah berkata bahawa ‘rejim kerahsiaan’ oleh Barat tidak boleh diterima berhubung dengan Syria dan keterangan mengenai penggunaan senjata kimia di sana. Perkongsian maklumat adalah kemestian.

Menteri Luar bercakap semasa ucapan kepada pelajar dari Moscow State University Perhubungan Antarabangsa. “Jika ada yang benar-benar adalah maklumat rahsia yang ada, tudung harus ditarik balik. Ini adalah satu soalan perang dan keamanan. Untuk meneruskan permainan ini kerahsiaan hanya tidak sesuai.”

Sampel yang dikumpul oleh responden pertama selepas 21 Ogos serangan kimia di pinggir bandar Damsyik telah diuji positif untuk ejen saraf sarin, US Setiausaha Negara John Kerry memberitahu media Amerika Syarikat sebagai dia cuba membina sokongan untuk seangan tentera. Tiada pengetahuan yang berada di belakangnya masih belum datang kepada cahaya.

Dalam penampilan kemudian CNN, Kerry berkata bahawa bukti yang dikumpul bebas daripada PBB, mengukuhkan panggilan Obama untuk tindakan ketenteraan terhadap rejim Presiden Bashar Assad, di mana Amerika Syarikat menuduh yang bertanggungjawab terhadap serangan senjata kimia.

“Setiap hari yang berlalu, kes ini adalah lebih kuat ,” kata Kerry, memanggil mana-mana’ yang teramat sangat.’

Menteri Lavrov telah memanggil maklumat yang diberikan kepada Rusia dengan ‘meyakinkan’ Amerika Syarikat. “Kami telah menunjukkan beberapa lakaran, tetapi ada apa-apa yang konkrit, tidak ada koordinat geografi atau maklumat . . . dan tiada bukti ujian yang telah dilakukan oleh golongan profesional . . . tidak ada mana-mana komen mengenai keraguan pakar’ mengenai rakaman yang diedarkan di seluruh internet, “kata Lavrov .

Beliau menambah bahawa “apa yang rakan-rakan Amerika, British dan Perancis telah menunjukkan kepada kita sebelum ini - serta sekarang - . Tidak meyakinkan kami semua. Tiada fakta yang menyokong, hanya bercakap berulang-ulang dalam uratan' yang kita tidak tahu pasti. 'Dan apabila kami meminta penjelasan lanjut, kami menerima sambutan yang berikut: ‘Anda menyedari bahawa ini adalah maklumat sulit, oleh itu kita tidak boleh menunjukkan kepada anda’ Jadi, terdapat masih tiada fakta. “

Sejurus sebelum Menteri Lavrov itu sesi soal jawab telah berlaku, Amerika Syarikat mengarahkan pesawat berkuasa nuklear yang pengangkut USS Nimitz, bersama-sama dengan 4 buah pemusnah dan cruiser, untuk bergerak ke barat di Laut Arab ke arah Laut Merah, dalam persediaan untuk serangan mungkin, mengikut kata-kata seorang pegawai Amerika Syarikat kepada Reuters.

Evidence of chemical weapons use in Syria should 
not be kept secret – Lavrov

Russian Foreign Minister Sergey Lavrov has said that a 'regime of secrecy' by the West is unacceptable with regard to Syria and evidence of the use of chemical weapons there. Information sharing is a must.

The Foreign Minister spoke during an address to the students of the Moscow State University of International Relations.  "If there truly is top secret information available, the veil should be lifted. This is a question of war and peace. To continue this game of secrecy is simply inappropriate."

Samples collected by first responders after the August 21 chemical attack in a Damascus suburb have tested positive for the sarin nerve agent, US Secretary of State John Kerry told US media as he sought build support for a military strike. No knowledge of who was behind it has yet come to light.

In a later appearance on CNN, Kerry said that the evidence, which was gathered independently of the UN, strengthened Obama's call for military action against the regime of President Bashar Assad, which the US accuses of being responsible for the chemical weapons attack.

"Each day that goes by, this case is even stronger," Kerry said, calling the case 'overwhelming.'

Minister Lavrov has called the information provided to Russia by the US 'inconclusive'. "We were shown some sketches, but there was nothing concrete, no geographical coordinates or details... and no proof the test was done by professionals... there were no comments anywhere regarding the experts' doubt about the footage circulating all over the internet," Lavrov said.

He added that "what our American, British and French partners have shown us before - as well as now - does not convince us at all. There are no supporting facts, there is only repetitive talk in the vein of 'we know for sure.' And when we ask for further clarification, we receive the following response: 'You are aware that this is classified information, therefore we cannot show it to you.' So there are still no facts."

Shortly before Minister Lavrov's Q&A session took place, the United States ordered  its nuclear-powered aircraft carrier USS Nimitz, along with four destroyers and a cruiser, to move west in the Arabian Sea toward the Red Sea, in preparation for a possible strike, according to a US official's words to Reuters.



Tq2u2 | kz1Kizi – Lavrov: Pemberontak di Syria yang diilhamkan oleh tindakan Amerika. White House adalah mengejar hantu dengan membina kes untuk perang di Syria berdasarkan bukti muktamad. Itulah kata Menteri Luar Rusia Sergey Lavrov, yang mengulangi pendirian Kremlin terhadap campur tangan di Syria tanpa sokongan PBB. Mari kita mendapatkan lebih banyak daripada RT Sean Thomas

Lavrov: Rebels in Syria being inspired by American actions. The White House is chasing ghosts by building a case for war in Syria based on inconclusive evidence. That's according to Russian Foreign Minister Sergey Lavrov, who reiterated the Kremlin's stance against intervention in Syria without UN backing. Let's get more from RT's Sean Thomas

Follow us on Google+ http://plus.google.com/+RT

Follow us on Instagram http://instagram.com/rt


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...